Defaults

søndag 11. april 2010

Progress - kanskje Holmestrands mest berømte skute?



Skuta ”Progress” ble bygget i Portsmouth, New Hampshire og sjøsatt i november 1850. Opprinnelig het hun ”Sea Serpent”. "Progress" er en klipper og fullrigger.
Les mer om rigg og seil her .
Les mer om klippere her.

Rask og berømt
Jack London-entusiaster kan finne en kort omtale av ”Sea Serpent” i romanen ”Rundt Kap Horn”. Skuta var meget rask og hadde den tredje beste tiden på strekningen New York - Den Engelske Kanal med bare 12 dager!

Progress og Holmestrand 
”Sea Serpent” ble innkjøpt til Norge i 1874, fikk da navnet ”Progress” og ble satt inn i trelast- og petroliumfart. Fra vinteren 1881 hørte skuta hjemme i Holmestrand i rederiet L. Rafen.

Hun seilte i mer enn 40 år og fikk dermed det tredje lengste ”sailing-life” av de 152 klipperne som ble bygget i Amerika.

The Pickpocket
”Progress” hadde et pussig klengenavn ”The Pickpocket” (lommetyven). Hun var dyr i drift med krav til stort besetning.  Det skal ha vært redernes lommer som ble ”picked”.

Under en seilas fra Quebec til Dublin skjedde det noe om bord som gjorde at skuta ikke kunne manøvreres.  Mastebrudd og/eller skade på roret kunne vanskelig repareres ”under seil” og løsningen var da å forlate skuta - abandonert. Besetningen gikk i livbåtene den 12. juni 1891 og overlot ”Progress” til sin skjebne. Hun dreiv 1120 miles i 93 døgn og ble observert hele 19 ganger før hun sank i Atlanteren. Besetningen ble berget og kom seg trygt hjem til Holmestrand.


Her kan du lese mer om begrepet "abandonert".

Vil du vite mer om Progress og har tilgang på dr. Graaruds Holmestrandiana, kan du lese på sidene 142 – 145 i første bind.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar